Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

Misstag vid överföringar - med Swish eller vid kontoöverföring

En siffra fel, eller ett feltryck på datortangenterna eller telefonknapparna, och vips kan pengarna du just tänkt överföra till ett visst konto ha hamnat hos en okänd person. Tyvärr en sak som lätt kan hända, men som inte är lika lätt att göra ogjord. Så här behöver du gå till väga.

Kvinna sitter hemma på sitt kontor, jobbar på sin laptop och äter sallad

Ofta, när man för över pengar, sker ju det till redan fördefinierade konton. Men ska man skriva in kontonumret själv för första gången, är det förstås lätt hänt att en siffra kan bli fel eller att man råkar välja fel swishmottagare ur sitt kontaktregister i telefonen.

Vi har inte rätt att föra tillbaka pengarna

Första tanken går ju säkert till banken, och att de kan hjälpa till att föra tillbaka pengarna. Men någon sådan juridisk rättighet har inte banken, varken för banköverföringar eller Swish. Det innebär att det inte går att ”ångra sig” när du väl signerat en överföring.

Detta kan vi hjälpa dig med

Genom en överenskommelse mellan bankerna i Bankföreningen, har bankerna tagit fram en rutin där din bank via brev kontaktar mottagaren och uppmanar till en återbetalning. Detta gäller under förutsättning att det är en överföring som skett av misstag, inte om du senare upptäcker att du blivit lurad av någon vid förskottsbetalning vid ett köp eller liknande.

Om inte mottagaren betalar tillbaka pengarna kan dock inte banken driva fallet vidare, utan det måste man själv göra.

Agera snabbt och skicka skriftligt krav

Det är viktigt att du meddelar mottagaren om misstaget så fort som möjligt. Annars kan det vara svårare att få pengarna tillbaka. För om mottagaren är övertygad om att pengarna hamnat rätt och hunnit spendera dem, kan undantag gälla från huvudregeln att felaktiga betalningarna ska återbetalas.

Kontakta mottagaren så snabbt som möjligt, så att du minskar risken för att hen kan hävda att god tro gällt och redan har spenderat pengarna. Om du inte vet vem mottagaren är, till exempel om du registrerat ett felaktigt kontonummer, ska du omgående kontakta din bank så att du kan få information om namn och adress till mottagaren och kan kontakta personen så snabbt som möjligt. Banken kan också skicka ett brev till mottagaren och uppmana denne att betala tillbaka pengarna till dig, men du måste också själv agera.

Om personen inte återför pengarna direkt, är det bra att skicka ett skriftligt krav på återbetalning. Ange då noga belopp, valuta och sista datum för återbetalning och spara en kopia. Får du inte betalt innan datumet du angivit i kravet kan du vända dig till Kronofogden för att få hjälp med att driva in skulden. På kronofogden.se kan du läsa mer om hur förfarandet går till.

Om du själv omvänt fått in pengar av misstag på ditt konto?

Om det är du som fått pengar insatta på ditt konto av misstag, har du inte rätt att använda dessa. Det finns undantag, som nämnts ovan, om du redan använt pengarna eftersom du inte insett att pengarna hamnat på kontot av misstag och inte var avsedda för dig, det vill säga att du var i god tro, men det kan vara mycket svårt att få rätt genom att påstå det. Har personen som fört över pengarna eller banken kontaktat dig och meddelat att pengarna hamnat hos dig av misstag kan du inte hävda god tro.

Kontakta genast din bank när du upptäcker att du har fått pengar på ditt konto av misstag så att du kan få hjälp att återföra dem på rätt sätt.

  • Dubbelkolla alltid mottagarnamnet

    Innan du godkänner en swishbetalning eller vid en kontoöverföring till ett konto du redan lagt upp - se till att ha för vana att dubbelkolla mottagarnamnet. 

  • Dubbelkolla alla siffror

    Om det är en överföring till ett konto som du inte lagt in tidigare, kontrollera att du skrivit samma siffror som du fått info om av mottagaren.

Andra läser också