Det första du ska göra är att kolla upp vad din försäkring täcker via reseskyddet du har i hemförsäkringen, eller om du har särskilda reseförsäkringar. Det är nämligen mycket möjligt att du är försäkrad mot exempelvis förlorat bagage. Vissa bank- och kreditkort har reseförsäkringar och om du har betalat resan med något av våra kort (utöver bankkort Mastercard ung) ingår alltid en kompletterande kortförsäkring som kan hjälpa dig till exempel om bagaget är försenat.
Förlorat bagage eller bagageförsening
Om ditt incheckade bagage är försenat och det innebär extra kostnader för dig har du rätt att få ut en ersättning från flygbolaget. Det kan till exempel handla om kostnader du har fått för kläder och andra artiklar du behöver köpa medan du väntar. Det kanske inte är läge att gå på stora shoppingrundan, men sådant du verkligen behöver på resan ska ingå. Kom bara ihåg att spara alla kvitton för sådant du vill begära ersättning för i efterhand. Det kan till exempel handla om att köpa badkläder till din solsemester och liknande. Reser du till storstäder kommer bagaget oftast snabbt, men för vissa destinationer uteblir bagaget kanske under hela tiden du vistas där och då har du rätt att handla det du behöver för att kunna semestra enligt plan.
Så här gör du: om ditt bagage inte hängde med ända fram ska du anmäla det vid bagageutlämningen och lämna in en så kallad PIR (Property Irregularity Report). Om förseningen har gjort att du har fått extra kostnader ska du reklamera det till flygbolaget (det kan du göra via mail eller flygbolagets webbplats). Har du tagit en kompletterande försäkring med ditt kort kan du också få ersättning vid försenat bagage. Se villkor för respektive bankkorts kompletterande villkor.
Skadat bagage
När du checkar in din väska är det flygbolagets ansvar att den kommer fram hel. Om ditt bagage skulle skadas under resan kan du få ersättning för det. Bäst är det om du anmäler en skada du upptäcker direkt på flygplatsen, eftersom det kan vara svårt att bevisa att det har skett under resan i efterhand. Du kan dock bara få ersättning om det är flygbolagets hantering som har gjort att bagaget har skadats, om väskan redan hade något fel eller hade svag konstruktion kan du inte blir ersatt för det.
Så här gör du: anmäl skadan så snart du upptäcker den, allra bäst om du fortfarande är kvar på flygplatsen. Du ska då fylla i en så kallad PIR (Property Irregularity Report). Du har max 7 dagar på dig att anmäla en skada. Du kan också skicka mail till flygbolaget där du berättar om vad som har hänt. Du kommer förmodligen bli ombedd att skicka bilder på väskan, så glöm inte att fota!
Inställt eller försenat flyg
Om ditt flyg är försenat kan du ha rätt till lite olika ersättning, beroende på hur sent flyget är, hur långt du ska åka och anledningen till att flyget är sent. Du kan få antingen skadestånd eller kompensation. Dessutom kan du ha rätt till ersättning för kostnader du har fått på grund av den försenade flygningen och få ersättning för förlorad inkomst. Tänk på att du måste kunna styrka sådant du begär ersättning för, som att visa kvitton på utgifter du har haft.
Så här gör du: För att kunna få ersättning måste felet ligga hos flygbolaget – dit räknas till exempel inte saker som oväder, strejk eller andra oförutsedda händelser. Samma tillvägagångssätt gäller som vid försenat bagage. Har du tagit en kompletterande försäkring med ditt kort kan du även ansöka om ersättning under personförsäkring/ankomstförsäkring. Se villkor för respektive bankkorts kompletterande villkor.
Ett sista råd inför resan är att alltid packa det mest nödvändiga i handbagaget så du klarar dig om du skulle stå utan ditt incheckade bagage. En tandborste kan vara guld värd efter att du har rest långt och sen sett bagagebandet gå tomt i flera varv.