Båda kortläsarna har verifierats att de fungerar i vanliga versioner av Windows och Linux. Även andra kortläsare kan fungera. Det finns för närvarande ett mycket begränsat antal kortläsar-typer som fungerar för Macintosh.
Programvara
BankID säkerhetsprogram ska vara installerat på din dator. Du laddar kostnadsfritt hem programmet från:
Du måste göra en installation av drivrutiner och program som behövs för att använda BankID på kort. Dessa programvaror finns på http://install.bankid.com. Om du redan har ett annat säkerhetsprogram för kort och kortläsare finns det risk att det stör användningen av BankID på kort. Vår rekommendation för att få BankID att fungera är att du först stänger det andra säkerhetsprogrammet
Du kan själv spärra ditt BankID på kort i internetbanken om du har en annan fungerande ID-metod tillgänglig, t.ex. säkerhetsdosa.
Gå till Tillval - BankID -Spärra.
Alternativt kan du kontakta ringa 0771-22 11 22, kontakta ditt bankkontor eller Spärrservice på telefonnummer 08-411 10 11 där de hjälper dig att spärra ditt BankID på kort.
Ja, det kan det. Ofta lagras information i så kallade cookies. Om du vill radera sådan information från din dator ska du rensa cacheminnet i din webbläsare. För Internet Explorer gör du så här: Välj Verktyg > Internet-alternativ Sedan väljer du Ta bort filer och Ta bort cookies .
För Firefox gör du så här:
Välj "Verktyg" > "Rensa ut känsliga data". Sedan väljer du "Cache" och "Kakor" och klickar på "Rensa nu".
Banken uppdaterar regelbundet sina kundregister med information från folkbokföringssystemet. Banken är skyldiga att spärra ID-handlingen BankID vid ett antal olika situationer, till exempel när innehavaren har bytt personnummer eller namn. Det spärras även automatiskt när giltighetstiden har gått ut.
Från 2009-04-15 har Swedbank ändrat lösningen för inloggning och underskrift med BankID. Ett nytt fönster öppnas och där väljer du BankID och anger lösenord/PIN-kod. Denna ändring kommer att genomföras hos alla parter som har tjänster för BankID.
Visa flerVisa färre
Frågor om lösenord
– För att byta ditt lösenord måste du kunna ditt gamla
– Starta BankID säkerhetsprogram genom att dubbelklicka på BankID-symbolen nere till höger i aktivitetsfältet.
– Sätt in kortet i kortläsaren så visas ditt BankID i fönstret. Om flera BankID:en visas, markera det som visar ditt BankID på kort.
– Tryck på knappen Lösenord (nytt fönster öppnas).
– Tryck på knappen Nästa och följ anvisningarna som visas i kommande fönster
Lösenord för BankID på kort ska bestå av 6-8 siffror. Notera att BankID på kort har ett lösenord för legitimera och ett för underskrift. De har samma värde från start och du avgör själv om du vill ha samma eller två olika lösenord.
Du måste först och främst ha tillgång till kortets PUK-kod. Det finns i PIN-brevet du fick när du beställde kortet. (Har du inte tillgång till din PUK-kod måste du beställa ett nytt kort via ditt bankkontor). För att kunna välja ett nytt lösenord börjar du med att låsa det gamla lösenordet. Det gör du genom att ange fel PIN-kod 3 gånger på en webbplats som erbjuder BankID (t ex test.bankid.com)
När lösenordet har blivit låst kan du låsa upp det och därefter välja ett nytt lösenord.
Instruktion för hur du låser upp lösenordet finner du under punkt 11 nedan.
Observera att du behöver PUK-koden för att kunna låsa upp ditt lösenord. Den finns i det PIN-brev som du fick efter beställning av BankID på kort.
– Starta BankID säkerhetsprogram genom att dubbelklicka på BankID-symbolen nere till höger i aktivitetsfältet.
– Sätt in kortet i kortläsaren så visas ditt BankID. Om flera BankID:en visas, markera det som du vill låsa upp
– Tryck på knappen Lösenord (nytt fönster öppnas)
– Tryck på knappen Nästa. Kontrollera att det är rätt BankID som är förvalt, tryck nästa.
– Nu måste du veta vilket lösenord (Legitimera eller underteckna) som är låst. Välj det låsta och fortsätt till nästa fönster.
– Välj låsa upp PIN-kod
– Följ anvisningarna som visas i kommande fönster
Ditt BankID består av två delar med var sin PIN-kod, en för legitimering och en annan för underskrift. När du får kortet är det samma PIN-kod för legitimering och underskrift. Du kan naturligtvis byta så att du har olika PIN-kod för de två delarna.
Visa flerVisa färre
Kontakta oss
Vid frågor om BankID, kontakta BankID support Telefonnummer: 010-49 49 188 Öppettider: 07.00-23.00 alla dagar
Vi använder cookies för att göra din upplevelse här på webbplatsen smidig och säker. En del cookies används för att tjänster ska fungera eller kunna förbättras, andra för att skräddarsy din upplevelse.
Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.
Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig.
Läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser.