Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Information om säkerhet

Med hjälp av våra tjänster på internet och via telefon får du snabbt en bra överblick på din ekonomi och kan själv göra ett stort antal bankärenden, till exempel köpa och sälja fonder, flytta pengar mellan konton och betala räkningar. Här hittar du nyttig information om säkerhet på internet och via telefon, och vad som kan vara bra att tänka på när du använder våra tjänster.

ID-metoder

När du använder våra tjänster i olika miljöer behöver du identifiera dig och i vissa fall godkänna de uppdrag du ger oss. Vi har tagit fram olika produkter för identifiering till våra olika tjänster och miljöer. 

Våra säkerhetslösningar består av noggrant valda delar som skapar det skydd vi anser måste finnas för att kommunikationen skall fungera på bästa möjliga sätt. Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester.

Gemensamt ansvar

När personlig information ska utbytas mellan två parter, till exempel mellan kund och bank, används ett antal skyddsåtgärder för att informationen inte ska komma i orätta händer, förvanskas eller förstöras. Både vi som bank och du som kund ansvarar för att informationen hanteras på rätt sätt.

Boy balancing on a log

Säkerhet

Banken är för sin verksamhet beroende av omvärldens förtroende. En väsentlig del av detta är våra kunders förtroende för banken och för bankens säkerhetssystem. För att vi ska kunna upprätthålla förtroendet krävs bland annat att vi visar respekt för kundernas rättmätiga krav på personlig integritet, sekretess och säkerhet. Bankens behandling av uppgifter om kunders förhållanden och affärer skall ske på ett korrekt sätt och under sådana former att ingen obehörig får del av uppgifterna.

Banken har på flera områden regler för att kunna leva upp till dessa krav, bland annat behandling av personuppgifter, banksekretess, säkerhet och cookies.

Gemensamt ansvar

När personlig information ska utbytas mellan två parter, t.ex. mellan kund och bank, används ett antal skyddsåtgärder för att informationen inte ska komma i orätta händer, förvanskas eller förstöras. Både vi som bank och du som kund ansvarar för att informationen hanteras på rätt sätt.

På följande sidor beskriver vi hur vi hanterar dina personuppgifter, vad banksekretess innebär, samt att vi skyddar dina uppgifter från obehörig insyn och förändring. Vi beskriver även vad vi som bank gör och vad du som kund kan göra för att upprätthålla skyddet av informationen. Vi lämnar konkreta råd och tips på hur du kan skydda dig mot olika typer av vanliga bedrägerier.
 

 

Stäng Skriv ut